Dodaj ogłoszenie

CenyRolnicze
28.02.2020 MATIF: pszenica kons. MAR20 - 187,50 (- 2,09%), kukurydza MAR20 - 165,50 (- 1,19%), rzepak MAJ20 - 380,25 (- 1,81%) [euro/tona] +++ +++ +++ 28.02.2020 12:29 DRÓB, cena tuszki w hurcie: 4,70 - 5,60 zł/kg, średnia: 5,20 zł/kg (na podstawie informacji z 15 ubojni) +++ +++ +++

Minister Sawicki poleciał do USA rozmawiać o dostępie polskich produktów do tamtejszego rynku

Redakcja

W ostatni wtorek minister Marek Sawicki rozpoczął wizytę w USA. Głównym jej celem jest przeprowadzenie bezpośrednich rozmów na temat dostępu polskich produktów rolno-spożywczych do rynku USA. Strona polska zainteresowana jest m.in.: zakończeniem procedury dostępu  produktów drobiowych z Polski do rynku USA, ustaleniem możliwości przyśpieszenia procedury zatwierdzenia eksportu jaj kurzych i przetworów jajecznych, ustaleniem możliwości rozpoczęcia eksportu mięsa wołowego, przyspieszeniem procedury dotyczącej dopuszczenia do rynku USA polskich jabłek (liczymy nauruchomienie eksportu w 2016 r.) oraz promocją polskich produktów rolno-spożywczych w środowiskach biznesowych (dystrybutorzy i importerzy żywności oraz stowarzyszenia branżowe).

W latach 2015-2018 na rynku USA będą realizowane dwa programy promocji europejskich produktów rolnych w ramach mechanizmu WPR „Wsparcie działań promocyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”. Programy dotyczące promocji mięsa i produktów ekologicznych skierowane będą do  m.in. konsumentów detalicznych, odbiorców profesjonalnych jak również dziennikarzy i liderów opinii publicznej na rynku amerykańskim.

Program „Tradycja i jakość europejskiego mięsa” obejmuje promocję świeżej, schłodzonej lub mrożonej wołowiny i wieprzowiny oraz przetworów spożywczych wytwarzanych na bazie tych produktów. Program realizowany jest na wniosek Unii Producentów i Przedsiębiorców Przemysłu Mięsnego -UPEMI. Agencja Rynku Rolnego zawarła również umowę z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Przetwórców i Producentów Produktów Ekologicznych „Polska Ekologia” na realizację kampanii„Ekoeuropa – jakość i tradycja” m.in. na rynku USA.

Aktualnie 68 polskich zakładów mleczarskich posiadają uprawnienia do eksportu na rynek amerykański. Podmioty dokonujące wywozu produktów mleczarskich do USA muszą spełnić wymóg rejestracji na stronie Agencji ds. Żywności i Leków (FDA), istnieje również obowiązek uprzedniego notyfikowania wysyłek.

W 2014 r. Polska osiągnęła dodatnią wartość salda, które wyniosło 40,0 mln USD.

W 2014 r. wartość eksportu do USA wyniosła 380,5 mln USD i wzrosła o 14,6% w stosunku do 2013 r. Największe wzrosty odnotowano w przypadku eksportu mięsa wieprzowego (3,6-krotny wzrost wartości eksportu), żyta (ponad sześciokrotny wzrost eksportu) oraz soków owocowych, głównie soku jabłkowego, (ponad 3-krotny wzrost).

W 2014 r. na rynek amerykański trafiały głównie: mięso wieprzowe (głównie boczek) oraz jego przetwory (głównie szynki), wódka, czekolada i wyroby zawierające kakao, przetwory i konserwy rybne, żyto oraz wyroby piekarnicze, herbatniki i wafle a także soki (gł. sok jabłkowy), piwo oraz sery. Wymienione towary stanowiły około 70% polskiego eksportu rolno-spożywczego do USA. Należy zauważyć, że w 2014 r. wartość eksportu mięsa wieprzowego wyniosła ponad 72 mln USD wobec 19,7 mln USD w 2013 r. i stanowiła blisko 19% wartości całego eksportu rolno-spożywczego do USA.

W  2014 r. wartość importu z USA ukształtowała się na poziomie 340,4 mln USD, co oznaczało spadek o ponad 32% w stosunku do 2013 r. Spadek ten wynikał z mniejszych aż o 85% zakupów makuchów sojowych. Głównymi towarami sprowadzonymi z USA na polski rynek były: tytoń nieprzetworzony, wino, filety rybne, syropy cukrowe, makuchy sojowe, orzechy oraz alkohol etylowy. Wymienione towary stanowiły około 75% wartości całego importu rolno-spożywczego z USA.

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie I-IV 2015 r. zanotowano  wzrost wartości eksportu do USA o blisko 28% do poziomu 133,7 mln USD. Odnotowano 25-krotny wzrost eksportu soków owocowych, głównie soku jabłkowego. Utrzymuje się trend wzrostowy eksportu mięsa wieprzowego, którego sprzedano na rynek amerykański o 25% więcej niż w analogicznym okresie 2014 r. Wzrósł również o 33% eksport czekolady i wyrobów czekoladowych w stosunku do wartości sprzed roku.

W okresie: I-IV 2015 r. polski import ze Stanów Zjednoczonych osiągnął wartość 135,7 mln USD i wzrósł o ponad 26% w stosunku do analogicznego okresu 2014 r. głównie za sprawą 7-krotnie większego niż przed rokiem importu makuch sojowych

Ministrowi podczas wizyty w USA towarzyszą szefowie służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo żywności.

Źródło: www.minrol.gov.pl

Loading comments...
Wiadomość z kategorii: