Do redakcji portalu CenyRolnicze.pl od kilku dni docierają sygnały, że do gospodarstw rolnych nie dojeżdzają zamówione nawozy azotowe. Dystrybutorzy tłumaczą, że na rynku nie ma odpowiedniej ilości przewoźników, którzy spełniają wszystkie wymagania (tzw. ADR) stawiane im przez producentów nawozów.
Rolnicy czekają więc na zamówiony towar, ale nikt nie umie w tej chwili powiedzieć, kiedy dojedzie on do gospodarstw. Nowe przepisy obowiązują od 1 lipca, a dokładnie rzecz ujmując od początku bieżącego roku, jednak pierwsze półrocze było okresem przejściowym. Wydaje się więc, że był czas na zapewnienie sprawnej obsługi. Niestety tak się nie stało i tak naprawdę trudno dziś szukać winnego. Zapewne z biegiem czasu podaż będzie odpowiadała popytowi, jednak firmy transportowe muszą mieć czas na dopełnienie formalności, aby sprawnie obsługiwać swoich kontrahentów.
Sprawdziliśmy w Spółce ANWIL, jak wygląda sytuacja przy odbiorze nawozów azotowych. Rzecznik prasowa ANWIL S.A. Olga Wieszczek przesłała do redakcji portalu CenyRolnicze.pl następujące wyjaśnienia w tej sprawie:
"Od 01.01.2017 r. saletra amonowa jest traktowana jako ładunek niebezpieczny na mocy ostatniej aktualizacji ADR, a więc międzynarodowej konwencji dotyczącej drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych ADR (L'Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route). Saletra jest towarem w grupie ADR 5.1. – materiały utleniające. Do 30.06.2017 r. mieliśmy do czynienia z okresem przejściowym, natomiast począwszy od 01.07.2017 r. konwencja zaczęła obowiązywać, dlatego też samochody oraz kierowcy wjeżdżający na teren ANWILU po ładunek, muszą posiadać wszystkie uprawnienia i pozwolenia niezbędne do transportu ładunków niebezpiecznych po drogach publicznych.
O nowych zasadach dotyczących transportu saletry, zgodnie z zapisami ADR, informowaliśmy naszych klientów już w kwietniu, kierując do nich pismo, w którym przedstawiliśmy wymagania, jakie nakłada na nich najnowsza instrukcja z umowy europejskiej ADR, a także przypomnieliśmy o niezbędnych elementach wyposażanie samochodu i kierowcy, wjeżdżającego na teren naszego zakładu, a są to:
• zaświadczenie o przeszkoleniu kierowcy przewożącego ładunki niebezpieczne
• oznakowanie jednostki transportowej wjeżdżającej na teren zakładu po ładunki niebezpieczne (pomarańczowe tablice na ciągniku i naczepie)
• wyposażenie jednostki transportowej w gaśnice (co najmniej dwie gaśnice przenośne do grup pożarów A, B, C o minimalnej pojemności całkowitej 12 kg , przy czym jedna z nich nie może być mniejsza niż 6 kg)
Warto jednak pamiętać, że przewóz saletry amonowej zagranicznych producentów (m.in. z Wielkiej Brytanii, Francji i Litwy) w Polsce już przed 01.07.2017 r. podlegał tym przepisom, więc samochody ją transportujące musiały być oznakowane jako przewożące ładunek niebezpieczny, co – jak z posiadanych przez nas informacji wynika – nie nastręczało problemów ani jej dystrybutorom, ani odbiorcom końcowym".
Opracowanie: Ewa Wójcik