W ramach programu „Drogi Solidarności” Komisja Europejska przeznaczy dla Rumunii 126 mln euro na inwestycje w portach, które borykają się ze wzrostem ukraińskiego eksportu. Firmy logistyczne działające w rumuńskich portach otrzymają dotacje w wysokości do 10 mln euro.
Są to porty położone na wschodniej granicy UE (Konstanta, Galati, Giurgiu), na Kanale Dunaj-Morze Czarne (Poarta Alba, Mida i Navodari) oraz Kanale Sulin, czyli „porty satelitarne” Konstancy (Mida i Mangalia ).
Finansowanie przyznawane jest na wniosek Rumunii, która poinformowała Komisję Europejską o swoich planach wspierania przedsiębiorstw w rumuńskich portach w inwestowaniu w dodatkowe możliwości załadunku i rozładunku lub składowania do obsługi towarów z Ukrainy.
Operatorzy otrzymają pomoc potrzebną do pokrycia dodatkowych kosztów sprzętu i magazynowania do obsługi ładunków odbiegających od ich normalnych szlaków handlowych. Program o budżecie 126 mln euro będzie realizowany do 31 grudnia 2024 r.
- Fundusze te pozwolą Rumunii zmniejszyć wąskie gardła spowodowane nagłym wzrostem liczby towarów wpływających do portów wzdłuż Dunaju i Morza Czarnego. Finansowanie pomoże operatorom portów w obsłudze i magazynowaniu towarów, zmniejszając w ten sposób blokadę spowodowaną wojną Rosji z Ukrainą. Przyczyni się to do realizacji planu działania UE na rzecz solidarności, nie zakłócając nadmiernej konkurencji na jednolitym rynku – powiedziała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej ds. polityki konkurencji.
Ukraina zwiększa eksport zbóż przez rumuńskie porty
Dzięki gwałtownemu wzrostowi dostaw z Ukrainy oraz realizowanym projektom infrastrukturalnym rumuński port Konstanca nad Morzem Czarnym odnotował najwyższy eksport zbóż w 2023 roku. W zeszłym roku port przesłał 36 milionów ton zboża, co oznacza wzrost o 50% rok do roku. Ukraińskie zboże stanowiło ok. 40% całości, czyli 14 mln ton wobec 13,0 mln na koniec listopada i 8,6 mln w całym 2022 roku.
Ukraina jest jednym z największych eksporterów zbóż na świecie, a Konstanca stała się największym alternatywnym szlakiem eksportowym Kijowa od początku inwazji na pełną skalę. Rumunia dąży do zwiększenia zdolności tranzytowej ukraińskiego zboża do 4 mln ton miesięcznie i obecnie modernizuje infrastrukturę kolejową i drogową w porcie i wokół niego.
Ukraina i Rumunia zgodziły się także na uruchomienie dodatkowego kotwicowiska dla ukraińskich produktów rolnych w porcie w Konstancy. Przez Rumunię eksportuje się aż 60% ukraińskiego zboża.
Źródło: Ukr Agro Consult