Dodaj ogłoszenie

CenyRolnicze
28.02.2020 MATIF: pszenica kons. MAR20 - 187,50 (- 2,09%), kukurydza MAR20 - 165,50 (- 1,19%), rzepak MAJ20 - 380,25 (- 1,81%) [euro/tona] +++ +++ +++ 28.02.2020 12:29 DRÓB, cena tuszki w hurcie: 4,70 - 5,60 zł/kg, średnia: 5,20 zł/kg (na podstawie informacji z 15 ubojni) +++ +++ +++

Realizowany będzie interes polski czy niemiecki? Ciąg dalszy obaw o elewator Andreas w Szczecinie

Redakcja
port Szczecin, zboże, przeładunek

- Czy ministerstwo dostrzega zagrożenia dla polskiego rolnictwa i ryzyko, iż niemiecki port Mukran może przejąć rolę Polski w dystrybucji zboża? Jakie byłyby tego konsekwencje dla polskiej dystrybucji? – pytają w interpelacji poselskiej Anna Gembicka i Jarosław Sachajko.

- Jak dowiadujemy się z mediów, elewator zbożowy Andreas w Porcie Szczecin ma zostać sprzedany i wycofany z eksploatacji. Zakupić go planuje amerykańska firma, producent klejów, która chce zlikwidować ów bardzo dobrze prosperujący terminal do przeładunku zbóż i na jego terenie przechowywać składniki do produkcji klejów, w tym niezwykle szkodliwy mocznik – czytamy w interpelacji posłów Gembickiej i Sachajko, która została skierowana do ministra rolnictwa.

 

 

Wg tych parlamentarzystów, omawiany terminal ma duże znaczenie dla eksportu polskich zbóż. Przytaczane dane mówią o tym, iż Andreas rocznie przeładowuje ok. 650 tys. ton zbóż i pasz, z tego ok. 500 tys. ton zbóż. W skali roku te 650 tys. przeładowanych ton to około 6 proc. przeładunków. Co istotne, lokalizacja terminalu Andreas jest niezwykle korzystna dla rolników pochodzących z zachodniopomorskiego oraz województw ościennych. - Ci rolnicy mogą bowiem swoje plony odwieźć właśnie do terminalu w Szczecinie, co dotychczas robili. Co się zatem stanie, jeśli szczeciński terminal zostanie zlikwidowany? – pytają posłowie.

 

Jak czytamy dalej, prawdopodobnie po zamknięciu terminala w Szczecinie polscy rolnicy będą zmuszeni wozić swoje zboże do Niemiec do najbliższego portu Mukran, bo to najbliższa lokalizacja, wożenie zboża do odleglejszych terminali po prostu się nie opłaca. Elewator Andreas przez wiele lat służył rolnikom, znajdując się w dogodnej odległości, stwarzał możliwość sprzedaży i zarobku.

 

Jak podkreślają posłowie, uzasadniony niepokój wśród producentów zbóż wzbudza fakt, iż terminal Andreas w Szczecinie jest już trzecim, którego przyszłość jest bardzo niepewna. W niedawnym bowiem czasie został unieważniony wynik przetargu na terminal zbożowy w Gdyni, zaś przetarg na terminal w Gdańsku został odwołany bez podania przyczyn.

 

- Jakie znaczenie dla Skarbu Państwa ma elewator zbożowy Andreas w Porcie Szczecin? Jakie są roczne wpływy do Skarbu Państwa? – dopytują w interpelacji Sachajko i Gembicka. Jak dotychczas ministerstwo nie odpowiedziało na to wystąpienie, które datowane jest na 24 czerwca br.

 

Loading comments...
Wiadomość z kategorii: