Zbliża się nabór wniosków na ‘Modernizację gospodarstw rolnych’, start: 19 lutego. Rolnicy mają mnóstwo pytań dotyczących ubiegania się o pomoc w ramach tego poddziałania.
Dziś rozważmy problem, czy rolnik będący płatnikiem podatku VAT i prowadzący rejestr VAT będzie musiał prowadzić dodatkowo ewidencję przychodów i rozchodów w gospodarstwie.
Beneficjenci operacji typu "Premie dla młodych rolników" przez 5 lat od dnia przyznania pomocy przez Agencję zobowiązani są do prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie - w sposób i zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia MRiRW sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej. Wyjątkiem jest sytuacja, w której beneficjent jest obowiązany do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowej, lub ewidencji przychodów i rozchodów prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów.
W związku z powyższymi przepisami, zasady prowadzenia dodatkowej ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie, o której mowa w załączniku Nr 3 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie operacji typu "Premie dla młodych rolników" PROW na lata 2014-2020 nie dotyczą beneficjentów operacji typu "Modernizacja gospodarstw rolnych", którzy rozliczają się z podatku VAT na zasadach ogólnych, tj. którzy prowadzą "Ewidencję zakupów VAT" i "Ewidencję sprzedaży VAT" na potrzeby ww. podatku.
Źródło: ARiMR