Na mocy znowelizowanych przepisów skrócono między innymi wymagany okres pełnienia funkcji sołtysa z 8 lat do 7 lat.
Ustawą z z dnia 24 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji wprowadzono następujące zmiany:
- usunięto wymóg pełnienia funkcji sołtysa wyłącznie na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;
- wprowadzono wymóg pełnienia funkcji sołtysa przez 7 lat (dotychczas były to minimum dwie kadencje i nie mniej niż 8 lat);
- zmniejszono ilość osób składających oświadczenie (w przypadku braku dowodów potwierdzających pełnienie funkcji sołtysa) potwierdzających tę okoliczność z 5 do 3 osób zamieszkujących w sołectwie w okresie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa;
- wyłączono wliczanie świadczenia z tytułu pełnienia funkcji sołtysa do dochodu, od którego zależy przyznanie świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji.
Zmienione przepisy wchodzą w życie dnia 16 września br.
Ponadto wprowadzono przepisy przejściowe - w sprawach o przyznanie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy nowe – w zakresie wymienionych wyżej punktów 1 - 3.
Z kolei zmiana wysokości świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, które zostało przyznane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy osobie pobierającej świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa, następuje z urzędu. Decyzję w tej sprawie wydaje się w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji.