Według danych Amerykańskiego Departamentu Rolnictwa (FAS/USDA), wartość wywozu sięgnęła 5,7 mld USD i była o 12% wyższa niż wyniósł poprzedni rekord w 2011 r. Rekordowo wysoki był również wolumen sprzedaży. Na ubiegłoroczne wyniki w eksporcie złożyło się 4,1 mln ton mięsa drobiu – o 4% więcej niż w 2011 r. i o 0,6% więcej niż w rekordowym 2008 r. Wartość sprzedaży drobiu – 5,5 mld USD była o 11% wyższa niż w rekordowym 2011 r.
W 2008 r. Amerykanie eksportowali drób i jaja do 109 krajów świata, a w 2012 r. ich liczba wzrosła do 121. Znaczny spadek wywozu na niektóre rynki (np. Korea Pld. i Wietnam) został zrekompensowany wzrostem sprzedaży np. do Meksyku, Rosji, Angoli, Kongo, Kazachstanu czy Ghany.
W eksporcie mięsa drobiu z USA w 2012 r. znalazło się rekordowe 3,3 mln ton mięsa kurcząt (bez łapek) za 4,2 mld USD – o 4% i 15% więcej niż rok wcześniej. Wobec poprzedniego rekordu z 2008 r. liczby te wzrosły o 1% i 17%.
Wśród czołowych rynków zbytu dla mięsa kurcząt brojlerów pozostali tradycyjni odbiorcy jak Meksyk czy Rosja, pojawiły się także nowe rynki jak Angola i Tajwan.
USA są teraz mniej uzależnione od sprzedaży do pojedynczych odbiorców, jak Rosja czy Chiny, otwierają się bowiem nowe kierunki zbytu.
Wywóz amerykańskich łapek kurcząt w 2012 r. sięgnął 364 tys. ton – wzrost o 5% wobec 2011 r., natomiast wartość była o 10% niższa i wyniosła 450,1 mln USD. Głównymi odbiorcami były Hongkong i Chiny.
Ubiegłoroczny eksport mięsa indyczego z USA był również rekordowo wysoki i wyniósł 361,6 tys. ton o wartości 678,5 mln USD – wzrost odpowiednio o 14% i 13% w porównaniu z 2011 r. Największym rynkiem zbytu pozostał Meksyk.
Wywóz jaj i przetworów jajecznych z USA był w ubiegłym roku również najwyższy w historii i wyniósł 3,3 mld sztuk o wartości 267,3 mln USD, odpowiednio o 24% i 35% więcej niż w 2011 r. Zwiększono głównie sprzedaż do Meksyku, Hongkongu oraz Unii Europejskiej. Wartość eksportu przetworów jajecznych do UE wzrosła o 88% do 38,3 mln USD, a do Meksyku aż sześciokrotnie do 16,5 mln USD.
Wartość sprzedaży na największy rynek zbytu dla tych produktów – do Japonii, zmniejszyła się natomiast o 28% do 45,1 mln USD.
Źródło: FAMMU/FAPA