Jak podają w cotygodniowym raporcie Banku BGŻ BNP Paribas mięso drobiowe z Polski cieszy się cały czas dużym zainteresowaniem na rynkach zagranicznych. Wskazują na to dane MRiRW mówiące o 15-procentowym wzroście eksportu nieprzetworzonego mięsa drobiowego w I połowie br. do poziomu 390 tys. t.
Analitycy zwracają uwagę na to, że w skali roku zmieniła się dynamika sprzedaży na rynek wspólnotowy i rynki pozaunijne. Te ostatnie stanowią obecnie siłę napędową dla wzrostu polskiego eksportu.
-Jak wynika z danych Eurostat, w I połowie roku sprzedaż polskiego surowca na rynkach pozaunijnych była o 41% wyższa niż przed rokiem. Jest to wyżzsza dynamika niż obserwowana w 2014 r. tj. 31%. W szczególności dotyczy to rynków afrykańskich, w tym Beninu, który pełni rolę portu przesyłowego, jak również Chin i Hongkongu. Z kolei tempo sprzedaży na rynek unijny, w I poł. br. wyhamowało do 10%, wobec 18% odnotowanych w 2014 r. - czytamy w analizie.
Eksperci podkreslają, że zwiększając eksport Polska umacnia swoją pozycję jako jeden z głównych unijnych dostawców nieprzetworzonego mięsa drobiowego na rynek światowy. Zajmujemy obecnie trzecią pozycję, z 13-procentowym udziałem w unijnej sprzedaży mięsa drobiowego na rynki trzecie. Wciąż jednak jesteśmy znacznie za Francją z 24-proc. i Holandią z 20-proc. udziałem w unijnym eksporcie. Jednak systematycznie zmniejszamy dystans, który dzieli nas od tych liderów.
- Jest to możliwe ze względu na niższą w I poł. roku o 10% sprzedaż drobiu na rynki pozaunijne z Holandii w ujęciu rocznym, oraz zaledwie o 4-procentowym wzrostem odnotowanym we Francji. Na tym tle Polska wyróżnia się szczególnie wysoką dynamiką. Jeśli taka sytuacja w handlu pozaunijnym utrzyma się w kolejnych miesiącach br., pozycja polskich eksporterów i producentów drobiu powinna być coraz silniejsza - podsumowują specjaliści.