Wraz z odbudową podaży jaj na rynku UE, w pierwszych miesiącach obecnego roku obserwowaliśmy spadek cen zbytu jaj w Polsce.
W lutym 2018 r. obliczany na podstawie danych MRiRW indeks cen jaj konsumpcyjnych Banku BGŻ BNP Paribas ukształtował się na poziomie 40,3 PLN/100 szt. co oznacza, że w porównaniu ze styczniem 2018 r. obniżył się o 8,4%, a w relacji do grudnia 2017 r. jego poziom był o 22,8% niższy. Należy też zauważyć, że w porównaniu z listopadem ub. r., kiedy indeks był na rekordowym, od 2012 r., poziomie, obniżył się o 25,8%.
W lutym 2018 r., w porównaniu z listopadem 2017 r., ceny zbytu jaj konsumpcyjnych (przez zakłady pakowania) kategorii M obniżyły się o 26,4% do 38,10 PLN/szt. a kategorii L spadły o 23,4% do 44,05 PLN/100 szt. Można się zatem spodziewać, że ceny jaj konsumpcyjnych w sklepach przed Wielkanocą nie będą tak wysokie, jak na ostatnie Święta Bożego Narodzenia, kiedy to, wg GUS, w grudniu średnio za sztukę jaja kurzego w detalu płacono 75 gr.
Źródło: Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas