Z zebranych informacji przez organizacje rolnicze wynika, że sprzedaż produktów mięsnych znakowanych flagą polską przynosi zauważalne wyniki. - Niepokoi nas jednak fakt, że nie wszystkie firmy przestawiły się na znakowanie produktów zgodnie z obowiązującymi przepisami, ograniczając pozytywny wpływ sprzedaży żywności na gospodarkę. Apelujemy do producentów, aby nie zaniedbywali obowiązku znakowania produktów krajem pochodzenia – czytamy w piśmie siedmiu organizacji rolniczych skierowanym do przetwórców żywności i konsumentów.
Z początkiem 2017 roku weszły w życie przepisy dotyczące dobrowolnego znakowania środków spożywczych informacją „Produkt Polski”. Celem znakowania jest wyróżnienie produktów krajowych wytworzonych z polskich surowców, umożliwiające konsumentom odnalezienie ich na półkach sklepowych. Od 30 września 2020 wszedł w życie obowiązek znakowania mięsa sprzedawanego na wagę z grafiką kraju pochodzenia produktu. Z zebranych informacji przez organizacje rolnicze wynika, że sprzedaż produktów krajowych znakowanych flagą polską przynosi zauważalne wyniki.
- Niepokoi nas jednak fakt, że nie wszystkie firmy przestawiły się na znakowanie produktów zgodnie z obowiązującymi przepisami, ograniczając pozytywny wpływ sprzedaży żywności na gospodarkę. Apelujemy do producentów, aby nie zaniedbywali obowiązku znakowania produktów krajem pochodzenia. Apel kierujemy również do konsumentów, aby w większym stopniu zawracali uwagę na kraj pochodzenia produktu podczas zakupów – apelują organizacje rolnicze do konsumentów i przetwórców żywności
Aby sprzedaż żywności, w trudnym okresie pandemii, korzystnie wpływała na gospodarkę naszego kraju, niezbędna jest konsumpcja produktów wytworzonych lokalnie. Wówczas przychody i zyski trafiają do firm działających w Polsce. Wybierając produkty spożywcze wytworzone lokalnie, konsumenci ułatwiają sprzedaż produktów rolnych do sektora przetwórczego i detalicznego. Poprawia się tym samym płynność finansowa we wszystkich łańcuchach dostaw. To konsumenci przyczyniają się do utrzymania miejsc pracy i stabilizacji krajowej gospodarki.
W krajach Unii Europejskiej w okresie pandemii Covid-19, kiedy wiele znalazło się kryzysie gospodarczym, coraz większe znaczenie ma pobudzanie gospodarki krajowej przez kupowanie produktów wytworzonych lokalnie. Podczas częściowych lockdown’ów, kiedy wiele branż i rynków zostaje zamkniętych, sprzedaż żywności nabiera szczególnego znaczenia. To sektor żywnościowy pozostaje często stabilizatorem gospodarki.
List sygnowany podpisami organizacji rolniczych z branż wołowiny, drobiu i trzody chlewnej został skierowany również do ministra rolnictwa i Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.