W 2017 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski na rynki pozaunijne zwiększyła się o 27% do 476 mln EUR. Największym, pod względem wartości, odbiorcą tych produktów była Algieria – gdzie sprzedaż osiągnęła 68,8 mln EUR tj. o 67% więcej niż przed rokiem. Zwiększyła się również wartość eksportu do drugich pod tym względem, Chin (o 52% do 48,2 mln EUR) oraz trzeciej Arabii Saudyjskiej (o 32% do 34,8 mln EUR).
Wśród dziesięciu największych pod względem wartości, pozaunijnych importerów polskich produktów mleczarskich na uwagę zasługuje ponadto 201- proc. wzrost wartości zakupów ze strony RPA (łącznie 18,2 mln EUR), 80-proc. wzrost sprzedaży na Kubę (22,0 mln EUR) oraz 62-proc. wzrost eksportu na Ukrainie (16,8 mln EUR).
Największy udział serów i twarogów
Największy, pod względem wartości, udział w sprzedaży z Polski na rynki krajów trzecich miały sery i twarogi (36,2%), a ich wartość w 2017 r. zwiększyła się o 31,6% do 172 mln EUR. Udział wartości serów i twarogów w eksporcie produktów mleczarskich ogółem był na podobnym poziomie jak przeciętny z UE (37,5%). Warto jednak przypomnieć, że w 2013 r. stanowiły one ponad połowę wartości wyeksportowanych na rynki trzecie produktów mleczarskich z Polski.
Wolumen eksportu do krajów trzecich serów i twarogów zwiększył się o 13,5% do 53,5 tys. t. Nadal jednak było to o ponad 20% mniej niż w 2013 r. W 2017 r. najbardziej zwiększył się eksport do Panamy (o 2,4 tys. t), Arabii Saudyjskiej (o 1,6 tys. t) Korei Południowej (1,4 tys. t) i na Ukrainę (o 1,3 tys. t). Natomiast najgłębszy spadek odnotowano w przypadku Armenii (o 1,9 tys. t).
Znaczącą pozycją w eksporcie produktów mleczarskich na rynki krajów trzecich z Polski było też mleko w proszku. Jego sprzedaż w 2017 r. zwiększyła się o 44,1% do 146 mln EUR, co stanowiło 31% wartości eksportu ogółem. Wolumen jego eksportu zwiększył się o 34% do 73,4 tys. t, ale w porównaniu do średniej z lat 2014-2016 był o 3,9% mniejszy. W 2017 r. zwiększył się przede wszystkim wywóz mleka w proszku do największego odbiorcy, Algierii (o 14,3 tys. t, tj. o 70%). Znaczący wzrost sprzedaży odnotowano też na Kubę (o 2,2 tys. t), do Chin (o 1,7 tys. t), do Wietnamu (o 1,2 tys. t) oraz na Filipiny (o 1,0 tys. t). W największym stopniu zmniejszył się natomiast eksport do Indonezji (o 1,6 tys. t) i do Jemenu (o 1,1 tys. t).
Wartość eksportu serwatki wyniosła 90 mln EUR i była o 26,4% większa niż w 2016 r. Należy jednak zauważyć, że wolumen sprzedaży zmniejszył się o 2,4% do 99,3 tys. t, przede wszystkim z uwagi na spadek eksportu do Wietnamu (o 5,6 tys. t) i do Indonezji (o 2,4 tys. t). Największy wzrost wolumenu sprzedaży odnotowano natomiast w przypadki Chin (o 3,5 tys. t) i Korei Południowej (o 2,1 tys. t).
Źródło: Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas