W 2014 roku sprzedaż olejów roślinnych na rynki zagraniczne osiągnęła 499,7 tys. ton o wartości 368,3 mln EUR wobec 407,9 tys. ton za 348 mln EUR rok wcześniej.
W strukturze towarowej eksportu tej grupy artykułów największy udział „tradycyjnie” przypadł olejowi rzepakowemu (97% wolumenu i 96% wartości). Eksport innych olejów był na nie znacząco niskim poziomie, w tym również oleju słonecznikowego (około 2% eksportowanej ilości). W 2014 roku eksport oleju rzepakowego wzrósł ilościowo (wobec roku 2013) o 24% do 485,4 tys. ton, wartościowo o około 8% do 354,5 mln Euro. Największym jego odbiorcą były Czechy (39% ilości), Niemcy (30%) oraz Słowacja (21%), a prawie 100% oleju rzepakowego trafiło do państw UE.
W analizowanym okresie miał miejsce 37% wzrost importu oleju rzepakowego do 133,4 tys. ton za 103,7 mln Euro (+18%). Importowany do Polski olej rzepakowy pochodził głównie z UE (93% sprowadzonej ilości) głównie z Czech (38%), Cypru (24%), Niemiec (17%), Wielkiej Brytanii oraz Ukrainy (po 6%) oraz mniejsze ilości z innych państw Unii.
Źródło: FAMMU/FAPA