Największym dostawcą tak jak rok temu będzie Argentyna, która eksportuje 1,4 mln ton w porównaniu do 1,18 mln ton w roku 2010, a przyrost z tego kierunku zwiększył się o 18%. Drugie miejsce należy do Indonezji i Singapuru, które w sumie dostarczą ok. 830 tys. ton biodiesla (61% wzrost).
Odnotować należy znaczne ograniczenie importu ze Stanów Zjednoczonych oraz z Kanady po wprowadzeniu ceł antydumpingowych.
Najwięcej biodiesla trafiło do Włoch i Hiszpanii. Jego producenci z Hiszpanii, Włoch i innych państw należących do UE protestowali przeciwko importowi z Ameryki Południowej oraz Azji Południowo - Wschodniej, żądając od KE i rządów krajowych rozpoczęcia procedur antydumpingowych.
Skupieni w EBB producenci podkreślali fakt, że system podatków eksportowych w Argentynie i Azji Południowo – Wschodniej pobudza eksport biodiesla przed surowcami. Np. w Argentynie podatek eksportowy dla oleju sojowego wynosi 32%, z kolei dla biodiesla 20%. W Indonezji podatek eksportowy dla biopaliw został ustalony na poziomie 2%, a dla oleju palmowego wynosi max. 13%.
Źródło: FAMMU/FAPA