W tym celu rząd planuje subsydiować koszty transportu kolejowego, tak aby ułatwić eksporterom dostawę zbóż do portów Morza Czarnego.
W okresie od maja do września br. Kazachstan planuje wyeksportować 5 mln ton ziarna, co łącznie z już wyeksportowanymi 8 mln ton od września ubiegłego roku dałoby właśnie spodziewaną ilość 13 mln ton. Według ministra rolnictwa Kazachstanu, taka wysokość sprzedaży zbóż na rynki zagraniczne byłaby najwyższa w historii.
W ubiegłym roku Kazachstan odnotował wyjątkowy urodzaj. Zeszłoroczne zbiory szacowane są na aż 27 mln ton, co oznacza najwyższy poziom produkcji od 1991 r. Kraj boryka się jednak z problemami logistycznymi ze względu na brak bezpośredniego dostępu do portów Morza Czarnego. Konieczność długiego transportu kolejowego dostarczającego ziarno do portu sprawia, że kazachskie zboże staje się mniej konkurencyjne w stosunku do dostaw z Rosji czy Ukrainy.
Aby wesprzeć eksporterów rząd zdecydował się więc po raz drugi w tym sezonie na wyasygnowanie środków na subsydia pokrywające cześć kosztów transportu dla 2,5 mln ton zbóż. Na początku bieżącego sezonu ustalono już subsydia dla takiej samej partii zbóż, w wysokości 40 USD do tony.
W przypadku obecnej transzy nie podano jeszcze wysokości subsydiów.
Źródło: FAMMU/FAPA