Dodaj ogłoszenie

CenyRolnicze
28.02.2020 MATIF: pszenica kons. MAR20 - 187,50 (- 2,09%), kukurydza MAR20 - 165,50 (- 1,19%), rzepak MAJ20 - 380,25 (- 1,81%) [euro/tona] +++ +++ +++ 28.02.2020 12:29 DRÓB, cena tuszki w hurcie: 4,70 - 5,60 zł/kg, średnia: 5,20 zł/kg (na podstawie informacji z 15 ubojni) +++ +++ +++

Zmienił się rząd i sprawa przycichła. Co dalej z dzierżawą Bałtyckiego Terminalu Zbożowego w Gdyni?

Redakcja
dzierżawa, gdynia, port, terminal zbożowy
Tadeusz Urbaniak/ ZMPG

- Objęcie przez Grupę Viterra kontroli nad terminalem zbożowym w Gdyni może doprowadzić do sytuacji, w której kontrolowane przez nią spółki będą w stanie wpływać na warunki eksportu zboża, np. poprzez zwiększony wpływ na dostęp do usług przeładunkowych czy na warunki świadczenia tych usług – przestrzega poseł Zbigniew Ziejewski.

 

- Przedstawiciele Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej alarmują mnie o niepokojącej dzierżawie terminalu zbożowego w Gdyni na okres 30 lat przez Konsorcjum SBT, w którego skład wchodzą: Szczecin Bulk Terminal sp. z o.o., Tapini sp. z o.o. i Ribera sp. z o.o. – pisze poseł Zbigniew Ziejewski w interpelacji do ministra rolnictwa.

 

- Zarówno w ocenie mojej, jak i Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej uzyskanie przez Konsorcjum SBT, nadzorowanego przez Grupę Viterra i CM Holding A/S, kontroli nad terminalem zbożowym spowoduje istotne ograniczenie konkurencji na rynku przeładunku zbóż w terminalach morskich i na rynku eksportu zboża z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poprzez umocnienie pozycji dominującej przez podmioty należące do Grupy Viterra. Kolejną niezwykle istotną sprawą jest możliwość ograniczenia sprzedaży zboża wyprodukowanego przez polskich rolników – argumentuje poseł PSL.

 

Wg Ziejewskiego objęcie przez Grupę Viterra kontroli nad terminalem zbożowym w Gdyni może doprowadzić do sytuacji, w której kontrolowane przez nią spółki będą w stanie wpływać na warunki eksportu zboża, np. poprzez zwiększony wpływ na dostęp do usług przeładunkowych czy na warunki świadczenia tych usług.

 

- Problemy z dostępem do usług przeładunkowych będą znacząco oddziaływać również na ceny zbóż. W sezonie 2022/2023 wyeksportowano prawie 30% polskiej produkcji zbóż. Każdy wzrost produkcji płodów rolnych w Polsce prowadzi do wzrostu eksportu z uwagi na nasycenie rynku krajowego. Biorąc pod uwagę koszty transportu, popyt na wywóz towarów przez polskie porty będzie rósł w zawrotnym tempie. W rezultacie znaczenie dostępu do terminali morskich będzie rzutowało na cały rynek zboża w Polsce – wyjaśnia parlamentarzysta.

 

W związku z powyższym poseł Ziejewski pyta ministra rolnictwa, jakie organy skontrolowały przebieg rozmów na temat wieloletniej umowy dzierżawy terminalu zbożowego w Gdyni? - Jaką opinię na temat wieloletniej dzierżawy terminalu zbożowego w Gdyni wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów? Które spółki Skarbu Państwa były do tej pory zaangażowane w umowę dzierżawy terminalu zbożowego w Gdyni i jaki procentowy udział spółek Skarbu Państwa przewidziany jest w nowej umowie dzierżawy terminalu zbożowego w Gdyni? – pyta w interpelacji poseł Ludowców.

 

Obecnie poseł czeka na odpowiedź ze strony ministerstwa rolnictwa.

 

Loading comments...
Wiadomość z kategorii: