Eksport produktów rolnych z Ukrainy w czerwcu 2024 r. wyniósł 5 mln ton, o 25% mniej niż w maju. Eksport w wysokości 5 mln ton jest porównywalny z 4,9 mln ton odnotowanym w czerwcu 2023 r., jednak znacząco przewyższa eksport czerwcowy w roku 2010 i latach 2020-2021.
Ogółem w roku 2023/24 eksport osiągnął 67,3 mln ton (-1% do roku 2022/23) produktów rolnych, w tym zbóż, nasion oleistych i produktów przetworzonych. W roku 2023/24 średniomiesięczna dynamika eksportu wyniosła 5,6 mln ton. Było to możliwe dzięki otwarciu portów w Wielkiej Odessie i przyspieszeniu eksportu w drugiej połowie sezonu.
W roku 2023/24 (lipiec-czerwiec) najczęściej eksportowanymi towarami były:
- 57 mln ton kukurydzy (-3% w porównaniu do 2022/23);
- 9 mln ton pszenicy (+6%);
- 3 Mt oleju słonecznikowego (+17%;)
- 5 Mt mączki z nasion oleistych (+22%).
Logistyka lądowa
W sezonie 2023/24 eksport rolny drogą lądową znacząco spadł w porównaniu do sezonu 2022/23 z uwagi na wysokie koszty logistyki przy niższych cenach zbóż na świecie i działalność tańszego korytarza morskiego, co sprzyjało zwyżkowym trendom cen krajowych, czyniąc koszty logistyki lądowej jeszcze mniej opłacalnymi. Do innych powodów zmniejszenia eksportu rolnego drogą lądową należało blokowanie granic i zakaz importu produktów rolnych w szeregu krajów europejskich.
Eksport drogowy/pojazdami
Oleje roślinne i przetworzoną żywność eksportowano głównie drogą. W sezonie 2023/24 eksport drogowy wyniósł 2,06 mln ton, co oznacza spadek o 63% w porównaniu z sezonem poprzednim. Średniomiesięczny wskaźnik eksportu wyniósł 171 tys. ton, jednak pod koniec sezonu (marzec-czerwiec 2024 r.) eksport drogowy spadł do 120-130 tys. ton miesięcznie.
Eksport kolejowy
Eksport kolejowy w roku 2023/24 wyniósł 9,06 mln ton (-19% w porównaniu do roku 2022/23). Średnie miesięczne dostawy koleją również spadły w drugiej połowie sezonu do 600-650 tys. ton.
Źródło: UkrAgroConsult