Według stanu na 13 maja drogowy eksport produktów rolnych przez zachodnią i południową granicę Ukrainy od początku miesiąca wyniósł 180 tys. ton, co przewyższa dane za ten sam okres w kwietniu (161 tys. ton) i marcu (155 tys. ton). tys. ton).
Jak twierdzą eksperci Spike Brokers, największy wolumen eksportu odnotowano na granicy rumuńskiej – 44 tys. ton. Na granicy Polski w dalszym ciągu rosną przewozy eksportowe – także do 44 tys. ton, czyli 2 razy więcej niż w tym samym okresie w kwietniu. Jednocześnie odblokowanie granicy z Polską zmniejszyło natężenie ruchu na granicy Węgier i Mołdawii o około 10% – odpowiednio do 30 tys. ton i 38 tys. ton.
- Średni dzienny przeładunek na wszystkich granicach wzrósł w maju i wyniósł 13,814 tys. ton. Liderami eksportu branży motoryzacyjnej w maju są cukier – 35,521 tys. ton i olej słonecznikowy – 27,557 tys. ton – czytamy w raporcie Spike Brokers.
Poinformowano również, że stawki za transport ukraińskich produktów rolnych w kierunku Niemiec i Rumunii nieznacznie wzrosły w ciągu tygodnia, w granicach 5-7 EUR. Stawki za komunikację krajową nie uległy zmianie.
W szczególności rynkowe stawki za przewozy z zachodniej Ukrainy na dzień 13 maja kształtowały się następująco: do środkowych i północnych Włoch – 125-137 EUR, do północnej Bułgarii – 80-103 EUR, do wschodnich Niemiec – 120-140 EUR.
Za transport drogowy z centrum Ukrainy stawki obecnie kształtują się następująco: południowa Rumunia – 82-105 EUR, ukraińskie porty naddunajskie – 37-50 EUR, porty Wielkiej Odessy – 25-37 EUR.
Źródło: APK Inform