Na Zakarpaciu, we wsi Czornotysów, zakończono budowę nowego suchego portu „Terminal Czornotysów” („TERCH”), który zlokalizowany jest w pobliżu granic Rumunii i Węgier. Nowy terminal na Zakarpaciu ma dzienną zdolność przeładunku 5000 ton produktów, zdolność do jednoczesnego przechowywania 34 000 ton zboża i 4000 metrów sześciennych oleju roślinnego, platformę do składowania kontenerów o ładowności 500 TEU, sprzęt transportowy o wydajności 200 ton/godz., suwnicę bramową itp.
- Dzięki obecności torów o szerokości 1520 mm i 1435 mm oraz dwóch odpowiadających im lokomotyw manewrowych, firma może świadczyć usługi przeładunku towarów na wagony o standardach europejskich i ukraińskich - poinformował szef Zakarpackiej Obwodowej Administracji Państwowej Wiktor Mykyta na swojej stronie na Facebooku po wizycie na terminalu podczas wyjazdu roboczego do obwodu berehowskiego.
Ciekawe że Słowakom, Rumunom i nawet Węgrom opłaca się rozwój tranzytu. Tylko nasz kraj dalej łamie ATM wprowadzony 05.06.2024 i nie robi, aby szkodzić rozwojowi bo o pomocy nawet nie ma mowy. A za jakiś czas zapłacimy za to wszyscy dopłacając do PKP i narzekając na brak ładunków w portach – komentuje Przemysław Błażejewski makler towarów rolnych w BST Brokers.
Podczas gdy inne kraje idą w rozwój infrastruktury transportowej, w Polsce mamy do czynienia z dużą niespójnością w gabinetach politycznych. - Ministerstwo Infrastruktury chce rozwijać transport rzeczny w Polsce. Stanowisko resortu w tej sprawie znacząco odbiega od opinii wiceminister klimatu Urszuli Zielińskiej, która uważa, że przewóz ładunków Odrą czy Wisłą "zabija nasze rzeki" i jest "kompletnie nieopłacalny". Tymczasem Litwa uruchamia transport rzeczny Niemnem – informuje Przemysław Błażejewski na portalu X.
- 8 sierpnia do portu w Kłajpedzie po raz pierwszy zawinął statek płynący po Niemnie. Największa barka rzeczna w krajach bałtyckich (długość 75 m, zanurzenie 1,8 m i ładowność 1300 ton) przewiozła z litewskiego portu Jurbarkas ok. 900 ton zboża. Główny litewski szlak wodny przez Niemen i Zalew Kuroński (Kuršių marios) - Kowno-Kłajpeda (E41) - jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Ten szlak wodny łączy się z międzynarodowymi trasami na Morzu Bałtyckim przez port w Kłajpedzie i stwarza nowe możliwości dywersyfikacji przepływów ładunków – czytamy w raporcie East European & Ukrainian Transport Market.