kps

kps

CenyRolnicze
26 kwietnia 2024, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 4.0245 EUR EUR - 4.3225 GBP GBP - 5.0414 DKK DKK - 0.5796
Archiwum


26.04.2024 14:34 DRÓB, cena tuszki hurt: 7,70-8,70 zł/kg, średnia: 8,19 zł/kg (na podstawie informacji z 11 ubojni)

26.04.2024 MATIF: pszenica MAJ24: 211,75 (+1,44%), kukurydza CZE24: 208,50 (+0,48%), rzepak MAJ24: 440,25 (-0,40%)

26.04.2024 SPRZEDAM 40 T PSZENŻYTA, trans. firmowy, mazowieckie, węgrowski, 07-111, tel.: 513 811 367

26.04.2024 SPRZEDAM 10 T GROCHU, trans. firmowy, zachodniopomorskie, świdwiński, 78-314, tel.: 608 672 204

25.04.2024 SPRZEDAM 40 T RZEPAKU, trans. firmowy, śląskie, zawierciański, 42-436, tel.: 513 159 150

23.04.2024 SPRZEDAM 2 BYKI, mieszaniec, 700 kg, mazowieckie, siedlecki, 08-113, tel.: 660 688 750

Sprzedam Warchlaka krajowego 1000szt, waga 30kg, zaszczepione,Transport+kredytownie. Tel 500 072 455, 504 177 184

21.04.2024 SPRZEDAM 90 T PSZENICY PASZ., trans. firmowy, warmińsko-mazurskie, gołdapski, 19-520, tel.: 692 978 880

21.04.2024 SPRZEDAM 90 T ŻYTA KONS., trans. firmowy, opolskie, oleski, 46-325, tel.: 660 470 946

21.04.2024 SPRZEDAM 2 BYKI, mieszaniec, 500 kg, małopolskie, nowotarski, 34-745, tel.: 600 856 595

21.04.2024 SPRZEDAM 7 BYKÓW, mieszaniec, 750 kg, wielkopolskie, leszczyński, 64-140, tel.: 601 741 432

Dodaj komunikat

agrifirm

agrifirm

Viva oskarża producentów mleka: oszukują konsumentów

Martyna Frątczak

Organizacja prozwierzęca Viva rozpoczęła kampanię skierowaną przeciwko brytyjskim producentom mleka. Zdaniem Vivy rysunki pasących się krów na kartonach mleka to wprowadzanie kupujących w błąd. Sugeruje, że mleko pochodzi wyłącznie od bydła z wolnym dostępem do pastwiska.

Rysunki krów na kartonach mleka to kłamliwy marketing?

Krytyka dotyczy największych, brytyjskich firm spożywczych, które częściowo pozyskują mleko z gospodarstw bez dostępu do pastwisk, a na kartonach trafiających do sklepów umieszczają wizerunki krów na polach – lub przedstawiają je w reklamach. Po ostrzałem znalazły się:

  • Mleko marki Tesco z pasącymi się krowami na kartonie. Jednym z jej największych dostawców jest farma Lea Manor w Cheshire, z 2,6 tys. krów mlecznych utrzymywanymi w oborach wolnostanowiskowych, bez dostępu do pastwisk.

  • Firma Arla Foods która promuje swoją markę mleka Cravendale w reklamie, w której hodowcy bydła mlecznego - autentyczni dostawcy firmy - śpiewają „everybody is free" ("wszyscy są wolni") na polach z krowami. Mleko Cravendale rzeczywiście pochodzi wyłącznie od bydła z dostępem do pastwisk. Jednak inne produkty marki Arla zawierają również mleko pochodzące z zamkniętych gospodarstw. Z tego powodu Viva złożyła skargę do Urzędu ds. Standardów Reklamy.

  • Firma Müller UK & Ireland, która na swojej stronie internetowej umieściła zdjęcia krów stojących na polach przed stołem ze szklanką i kartonami świeżego mleka. Marka pewną część mleka pozyskuje jednak z gospodarstw bez dostępu do pastwisk.

Niektóre firmy faktycznie mogą przesadzać. Reklama mleka Clavendale ze śpiewającymi rolnikami:

Jak firmy odpowiadają na zarzuty?

Zdaniem Vivy krowy nie mające dostępu do pastwisk nie mogą wyrażać swoich podstawowych instynktów, są bardziej narażone na mastitis, kulawizny i inne schorzenia. W ocenie organizacji przebywają więc w złych warunkach i ich dobrostan jest bardzo niski. Dlatego według Vivy produkty mleczne powinny zawierać jasną informację o systemie utrzymania krów, z których są pozyskiwane, a obecny marketing prowadzony przez pewne firmy jest oburzający. Warto dodać, że w Wielkiej Brytanii tylko zaledwie 20% krów mlecznych utrzymywanych jest w gospodarstwach bez dostępu do pastwisk.

Firmy Arla Foods, Müller i Tesco odpowiadają na zarzuty tłumacząc, że pozyskują mleko z gospodarstw z różnymi systemami utrzymania krów, w każdym jest wysoki poziom dobrostanu i opieki weterynaryjnej i żadnego z nich nie uznają za lepszy lub gorszy.

Firma Arla pozyskuje ponad 90% mleka z gospodarstw z pastwiskami. Müller UK & Ireland wymaga od swoich dostawców spełniania dodatkowych wymagań dotyczących dobrostanu krów i prowadzi obecnie badania nad „szczęściem krów” w różnych systemach utrzymania. Tesco deklaruje, że duża część ich dostawców oferuje krowom dostęp do pastwisk, dlatego wizerunki, jakie umieszczają na produktach nie wprowadzają klientów w błąd.

Już od jakiegoś czasu w Wielkiej Brytanii pojawiają się głosy za tym, aby opakowania produktów pochodzenia zwierzęcego informowały o poziomie dobrostanu na gospodarstwach. Jednak osoby związane z branżą wiedzą, że sam dostęp do pastwiska nie jest wyznacznikiem dobrostanu. Krowy utrzymywane w nowoczesnych, dobrze zarządzanych oborach, mogą mieć równie dobre lub lepsze warunki. Sugerowanie konsumentom, że krowy bez dostępu do pastwisk mają niski poziom dobrostanu również jest wprowadzaniem ich w błąd.

 

Źródło:

The Guardian

 

Martyna Frątczak
Autor: Martyna Frątczak
Lekarz weterynarii Martyna Frątczak, absolwentka Wydziału Medycyny Weterynaryjnej i Nauk o Zwierzętach Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Zainteresowana szeregiem zagadnień związanych z medycyną zwierząt, ekologią i epidemiologią, którymi zajmuje się na co dzień również we własnej pracy naukowej.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Najnowsze artykuły autora:

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu