kps

kps

CenyRolnicze
06 września 2024, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 3.8489 EUR EUR - 4.2790 GBP GBP - 5.0678 DKK DKK - 0.5734
Archiwum


06.09.2024 14:18 DRÓB, cena tuszki hurt: 7,80-9,00 zł/kg, średnia: 8,28 zł/kg (na podstawie informacji z 13 ubojni)

06.09.2024 MATIF: pszenica WRZ24: 199,00 (-2,33%), kukurydza LIS24: 202,00 (-0,37%), rzepak LIS24: 464,00 (-2,01%)

03.09.2024 SPRZEDAM 10 BYKÓW, mieszaniec, 700 kg, wielkopolskie, gostyński, 63-840, tel.: 500 203 162

03.09.2024 SPRZEDAM 30 T ŁUBINU WĄSKOLISTNEGO, trans. firmowy, wielkopolskie, gnieźnieński, 62-235, tel.: 880 775 8

03.09.2024 SPRZEDAM 100 T OWSA KONS., trans. rolnika, mazowieckie, radomski, 26-630, tel.: 518 831 457

02.09.2024 SPRZEDAM 1000 T KUKURYDZY, trans. firmowy, mazowieckie, warszawski zachodni, 05-082, tel.: 501 894 191

Dodaj komunikat

modele rolnicze

agrifirm

Niepokój wśród rolników. Grupa Viterra na 30 lat przejmuje kontrolę nad Terminalem Zbożowym w Gdyni

Redakcja
nabrzeże zbożowe, port zbożowy, gdynia, terminal zbożowy
Tadeusz Urbaniak/Port Gdynia

­- Oddanie w wieloletnią dzierżawę Terminalu Zbożowego w Gdyni podmiotowi z Grupy Viterra zwiększy kontrolę rynku handlu zbożem w Polsce przez tę grupę i powinno podlegać możliwie najbardziej skrupulatnej kontroli przez wszystkie zaangażowane podmioty, w tym wydzierżawiającego i UOKiK – uważa zarząd Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej. 

 

Zarząd Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej działając w imieniu rolników z województwa – członków samorządu rolniczego z mocy ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych, wystąpił do Parlamentarzystów z Warmii i Mazur oraz Krajowej Rady Izb Rolniczych o wsparcie działań Izby przeciwko wydzierżawieniu terminalu zbożowego w Gdyni na okres 30 lat Konsorcjum SBT, w skład którego wchodzą: Szczecin Bulk Terminal sp. z o.o., TAPINI sp. z o.o. i RIBERA sp. z o.o.

 

W ocenie samorządu rolniczego uzyskanie przez Konsorcjum SBT, nadzorowanego przez Grupę Viterra i CM Holding A/S, kontroli nad Terminalem Zbożowym spowoduje istotne ograniczenie konkurencji na rynku przeładunku zbóż w terminalach morskich i na rynku eksportu zboża z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej poprzez umocnienie pozycji dominującej przez podmioty należące do Grupy Viterra. Kolejną niezwykle istotną sprawą jest możliwość ograniczenia sprzedaży zboża wyprodukowanego przez polskich rolników.

 

Jak argumentuje Izba, objęcie przez Grupę Viterra kontroli nad Terminalem Zbożowym w Gdyni może doprowadzić do sytuacji, w której kontrolowane przez nią spółki będą w stanie wpływać na warunki eksportu zboża – np. poprzez zwiększony wpływ na dostęp do usług przeładunkowych, czy na warunki świadczenia tych usług. Problemy z dostępem do usług przeładunkowych będą znacząco oddziaływać również na ceny zboża.

 

W sezonie 2022/23 wyeksportowano prawie 30% polskiej produkcji zbóż. Każdy wzrost produkcji płodów rolnych w Polsce (na przykład w wyniku poprawy średniego plonu z ha), prowadzi do wzrostu eksportu z uwagi na nasycenie rynku krajowego. Biorąc pod uwagę koszty transportu (najtańszy jest wciąż transport morski), popyt na wywóz towarów przez polskie porty morskie będzie rósł w zawrotnym tempie. W rezultacie znaczenie dostępu do terminali morskich będzie rzutowało na cały rynek zboża w Polsce.

 

- Biorąc powyższe pod uwagę, oddanie w wieloletnią dzierżawę Terminalu Zbożowego w Gdyni podmiotowi z Grupy Viterra zwiększy kontrolę rynku handlu zbożem w Polsce przez tę grupę i powinno podlegać możliwie najbardziej skrupulatnej kontroli przez wszystkie zaangażowane podmioty, w tym wydzierżawiającego i UOKiK - czytamy w wystąpieniu warmińsko-mazurskiego samorządu rolniczego. 

 

Sprawa została zgłoszona do Zarządu Portu Morskiego w Gdyni, Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Ministerstwa Aktywów Państwowych, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

 

 

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu