kps

skiba

CenyRolnicze
06 września 2024, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 3.8489 EUR EUR - 4.2790 GBP GBP - 5.0678 DKK DKK - 0.5734
Archiwum


06.09.2024 14:18 DRÓB, cena tuszki hurt: 7,80-9,00 zł/kg, średnia: 8,28 zł/kg (na podstawie informacji z 13 ubojni)

06.09.2024 MATIF: pszenica WRZ24: 199,00 (-2,33%), kukurydza LIS24: 202,00 (-0,37%), rzepak LIS24: 464,00 (-2,01%)

03.09.2024 SPRZEDAM 10 BYKÓW, mieszaniec, 700 kg, wielkopolskie, gostyński, 63-840, tel.: 500 203 162

03.09.2024 SPRZEDAM 30 T ŁUBINU WĄSKOLISTNEGO, trans. firmowy, wielkopolskie, gnieźnieński, 62-235, tel.: 880 775 8

03.09.2024 SPRZEDAM 100 T OWSA KONS., trans. rolnika, mazowieckie, radomski, 26-630, tel.: 518 831 457

02.09.2024 SPRZEDAM 1000 T KUKURYDZY, trans. firmowy, mazowieckie, warszawski zachodni, 05-082, tel.: 501 894 191

Dodaj komunikat

agrifirm

kowalczyk

Potentat z USA przejmie terminal zbożowy w Gdyni? 30-letni monopol z pewnością nie będzie sprzyjał zdrowej konkurencji

Redakcja
terminal zbożowy, Gdynia, przetarg
Fot.: Tadeusz Urbaniak/ ZMPG

- W naszej ocenie interes Państwa, sektora rolnego, ale i finalnie państwa polskiego – dalsza koncentracja aktywów logistycznych tj. Terminala Zbożowego będzie niekorzystana dla wolnego rynku. Dlatego oddanie go w wieloletnią dzierżawę podmiotowi z Grupy Viterra jest długofalowo bardzo niekorzystne pod względem zdrowej konkurencji na krajowym rynku zbożowym – uważają działacze Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych.

 

Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych działając w imieniu i na rzecz szeroko rozumianego sektora rolno – spożywczego wyraził w piśmie do premiera Mateusza Morawieckiego swoje głębokie zaniepokojenie przebiegiem i rozstrzygnięciem przetargu na Terminal Zbożowy w Gdyni.

 

Jak czytamy w piśmie Związku, handel zbożem na świecie, w Europie i w Polsce charakteryzuje się dużą koncentracją, powszechnie znane są potężne firmy w handlu zbożem, od dawna określone mianem ABCD. ADM, Bunge, Cargill, Dreyfus i Glencore działają w Polsce, gdzie mają swoje elewatory i struktury zajmujące się skupem, sprzedażą i przerobem zbóż, kukurydzy, rzepaku, cukru. Niektóre, oprócz obrotu zbożem, prowadzą także inne działalności, np. produkcja skrobi, produkcja oleju rzepakowego i słonecznikowego, czy pasz, produkcją (blendingiem) i sprzedażą nawozów.

 

Zdaniem wielu obserwatorów rynku, jak również zdaniem PZPRZ, firmy te nieustannie dążą do hermetyzacji rynku poprzez przejmowanie kontroli nad łańcuchem logistycznym (elewatory, magazyny, terminale) bez których handel niezależny jest niemożliwy. - W naszej ocenie interes Państwa, sektora rolnego, ale i finalnie państwa polskiego – dalsza koncentracja aktywów logistycznych tj. Terminala Zbożowego będzie niekorzystana dla wolnego rynku. Dlatego oddanie go w wieloletnią dzierżawę podmiotowi z Grupy Viterra jest długofalowo bardzo niekorzystne pod względem zdrowej konkurencji na krajowym rynku zbożowym. Zwracamy uwagę, że PiS wielokrotnie podkreślało, że polskie sprawy powinny znajdować się w polskich rękach. Niestety wyniki rzeczonego przetargu wskazują na zupełnie inne priorytety. Sugerujemy weryfikację przez UOKIK całego zdarzenia i wprowadzenie punktów za aspekty niezależności i pro-rynkowego charakteru innych podmiotów – czytamy w wystąpieniu PZPRZ.

 

Kluczowy przetarg na infrastrukturę w Polsce

 

Związek podkreśla, że obecnie procedowana jest fuzja Bunge i Viterra, w wyniku czego powstanie jedna z największych firm agrobiznesu na świecie, zbliżając się pod względem wielkości i zakresu do wiodących gigantów agrobiznesu Cargill i ADM. Zamknięcie transakcji ma nastąpić w 2024 r., a połączona firma będzie działać jako Bunge. Siedziba firmy będzie znajdować się w St. Louis w stanie Missouri w Stanach Zjednoczonych, natomiast obecna siedziba firmy Viterra w Rotterdamie w Holandii będzie ważną lokalizacją handlową w przyszłości połączonej firmy.

 

- Panie Premierze, waga przedmiotowego przetargu jest ogromna, bo sposób prowadzenia biznesu przez podmiot, który wygra go będzie rzutował nie tylko na funkcjonowania terminala zbożowego w Porcie Gdynia, a także na cały polski rynek zbożowy i w ogóle na polskie przedsiębiorstwa rolnicze. Jest to kluczowy przetarg na infrastrukturę w Polsce. 30-letni monopol z pewnością nie będzie sprzyjał zdrowej konkurencji na rynku zbożowym, nie będzie sprzyjał rozwojowi polskich gospodarstw rolnych, a przypomnijmy – skala produkcji zbożowej, która warta jest wedle niektórych szacunków ponad 40 miliardów złotych, to powód do dumy narodowej i okoliczność warta szczególnej ochrony. Nie doprowadzajmy do sytuacji, gdy międzynarodowym koncernom daje się wolną rękę do realizacji głównie własnych interesów, niejako uwłaszczając ich na polskim majątku narodowym. Niestety PZPRZ nie wierzy w to, że w tej nowej sytuacji, lokalne polskie firmy handlowe, w tym polscy rolnicy, staną się równoprawnymi partnerami – pisze Przemysław Bochat, prezes zarządu PZPRZ.

 

Dlatego Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych wnosi o zainteresowanie się opisaną sytuacją i interwencję. - W tej tak ważnej sprawie dla polskich rolników prosimy też o włączenie przedstawicieli organizacji rolniczych w proces wyboru dzierżawcy Terminalu Zbożowego w Gdyni – apeluje Związek.

 

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu