- Terminal spółki Andreas spółka z o.o. realizuje usługę obsługi zbóż w transporcie morskim jest obecnie jednym z ośmiu świadczących tego typu usługę w portach Szczecin i Świnoujście. Oprócz spółki Andreas w porcie Szczecin przeładunek zbóż może być wykonywany na pięciu innych terminalach, w tym trzech wyspecjalizowanych, dedykowanych wyłącznie przeładunkom zbóż – czytamy w oświadczeniu Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.
- Elewator zbożowy Andreas w Porcie Szczecin ma zostać sprzedany i wycofany z eksploatacji. Jego kupcem jest amerykańska firma, producent klejów, która chce zlikwidować działający dziś z rozmachem terminal do przeładunku zbóż i na jego terenie przechowywać składniki do produkcji klejów, w tym mocznik – ustaliła niedawno "Rzeczpospolita". Gazeta przytacza dane, z których wynika, że terminal Andreas ma duże znaczenie dla eksportu polskich zbóż – rocznie przeładowuje ok. 650 tys. ton zbóż i pasz, z tego ok. 500 tys. ton zbóż.
Według dziennika, jeśli zamknie się ten jeden z większych terminali w zachodniej części kraju, część zboża będzie musiała jechać gdzie indziej, a najbliżej jest do Mukran w Niemczech. - Bliskość jest kluczowa, bo koszty transportu bardzo wpływają na atrakcyjność ceny polskiego zboża – czytamy.
Będą rozwijać, a nie zwijać?
Odnosząc się do informacji medialnych dot. Andreas spółki z o.o. działającej w granicach portu Szczecin, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA opublikował stanowisko w tej sprawie:
Terminal spółki Andreas spółka z o.o. realizuje usługę obsługi zbóż w transporcie morskim jest obecnie jednym z ośmiu świadczących tego typu usługę w portach Szczecin i Świnoujście. Oprócz spółki Andreas w porcie Szczecin przeładunek zbóż może być wykonywany na pięciu innych terminalach, w tym trzech wyspecjalizowanych, dedykowanych wyłącznie przeładunkom zbóż. Pozostałe dwa to terminale uniwersalne, dysponujące infra- i suprastrukturą pozwalającą na świadczenie tego typu usługi. W 2023 roku udział procentowy ww. spółki w przeładunkach ogółem zbóż na terenach zarządzanych przez ZMPSiŚ SA wyniósł 10,8 proc.
Obecnie ZMPSiŚ nie posiada informacji o ewentualnej likwidacji działalności w zakresie składowania i przeładunku zbóż drogą morską. Informacje od inwestora wskazują na planowany rozwój terminala, który oprócz rozwoju dotychczasowej działalności związanej ze składowaniem i przeładunkiem zbóż, obejmuje rozbudowę zdolności przeładunkowych poprzez rozszerzenie bazy produktowej, automatyzację procesów oraz przystosowanie terminala do najwyższych standardów bezpieczeństwa obsługi przeładunków w transporcie morskim.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA tworząc dogodne warunki rozwoju portów jako najbardziej uniwersalnego kompleksu portowego na południowym Bałtyku, stawia sobie za cel zapewnienie szerokiej, odpowiadającej potrzebom rynkowym, oferty usługowej zarówno w ramach dynamicznie zmieniającej się funkcji transportowej, jak i innych portowych funkcji gospodarczych, w tym dystrybucyjno-logistycznej i przemysłowej. Stąd w ocenie zarządzającego portem, w dywersyfikacji profilu działalności Andreas sp. z o.o. należy upatrywać szansę zwiększenia dotychczasowego potencjału składowo-przeładunkowego terminala tej spółki.