Na europejski rynek wieprzowiny poza sezonowym wzrostem konsumpcji wewnętrznej (sezon grillowy) pozytywnie oddziałuje ekspansja eksportu do Chin. Podnoszeniu cen w czerwcu nie będzie sprzyjało uwolnienie pozostałych 30% zapasów wieprzowiny z programu wsparcia prywatnego przechowalnictwa. MRiRW postuluje na forum UE wprowadzenie kolejnego programu wsparcia w ramach prywatnego przechowalnictwa.
Ale doświadczaliśmy już wielokrotnie, że takie wsparcie może przynieść chwilową poprawę sytuacji w momencie jego uruchamiania. Wszyscy zadajemy sobie sprawę, że ta wieprzowina przecież wróci na rynek po kilku miesiącach odkładając jedynie problem w czasie.
Rabobank w swoim raporcie Pork Quartely Q2 2016 zastanawia się czy nie byłoby lepiej przyjrzeć się głównemu wyzwaniu branży jakim jest spadająca konsumpcja wieprzowiny. Szeroka kampania reklamowa w całej UE wspierająca konsumpcję wieprzowiny mogłaby odwrócić niekorzystną tendencję z ostatnich lat. Reklama, w połączeniu z oczekiwanym wzrostem cen żywca w drugiej połowie 2016 roku spowodowanym redukcją stada macior w całej UE oraz rosnącym eksportem do Chin, przyniosłaby pozytywny wpływ na powiększenie marż producentów żywca.
Źródło: kzp-ptch.pl