zm skiba

kojs

CenyRolnicze
06 września 2024, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 3.8489 EUR EUR - 4.2790 GBP GBP - 5.0678 DKK DKK - 0.5734
Archiwum


06.09.2024 14:18 DRÓB, cena tuszki hurt: 7,80-9,00 zł/kg, średnia: 8,28 zł/kg (na podstawie informacji z 13 ubojni)

06.09.2024 MATIF: pszenica WRZ24: 199,00 (-2,33%), kukurydza LIS24: 202,00 (-0,37%), rzepak LIS24: 464,00 (-2,01%)

03.09.2024 SPRZEDAM 10 BYKÓW, mieszaniec, 700 kg, wielkopolskie, gostyński, 63-840, tel.: 500 203 162

03.09.2024 SPRZEDAM 30 T ŁUBINU WĄSKOLISTNEGO, trans. firmowy, wielkopolskie, gnieźnieński, 62-235, tel.: 880 775 8

03.09.2024 SPRZEDAM 100 T OWSA KONS., trans. rolnika, mazowieckie, radomski, 26-630, tel.: 518 831 457

02.09.2024 SPRZEDAM 1000 T KUKURYDZY, trans. firmowy, mazowieckie, warszawski zachodni, 05-082, tel.: 501 894 191

Dodaj komunikat

agrifirm

agrifirm

Komisja Europejska chce wprowadzić bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące transportu zwierząt

Redakcja
transport zwierząt, transport żywca, dobrostan zwierząt

W grudniu Komisja Europejska planuje zaproponować nowe regulacje dotyczące transportu zwierząt. Po raz pierwszy w prawie unijnym mają zostać wprowadzone ograniczenia całkowitego czasu transportu.

 

Agra Facts, serwis informacyjny poświęcony polityce rolnej UE, poinformował o planie Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności. Jak podaje Agra Facts, plany dotyczące transportu zwierząt zostaną opublikowane w przyszłym miesiącu, a prezentacja proponowanych rozwiązań planowana jest na 6 grudnia. Do tego czasu mogą jeszcze nastąpić zmiany w porównaniu z obecną wersją.

 

Kluczową innowacją w projekcie jest ograniczenie całkowitego czasu transportu zwierząt. Obecnie transport dalekobieżny można wykonywać bezterminowo, pod pewnymi warunkami.

 

Maksymalny czas transportu do rzeźni 

 

Konie, bydło, owce, kozy i świnie jadące na rzeź powinny być transportowane nie więcej niż przez dziewięć godzin. Jeżeli w UE nie ma odpowiedniej rzeźni, należy umożliwić przekroczenie maksymalnego czasu transportu wynoszącego dziewięć godzin.

 

Zwierzęta przewożone z innych powodów powinny jechać nie więcej niż przez 21 godzin – z godzinną przerwą po dziesięciu godzinach. Następnie muszą spędzić 24 godziny w punkcie kontrolnym. Wtedy możliwa będzie dalsza podróż trwająca 21 godzin. 

 

Zgodnie z propozycją nowych przepisów, czas transportu nieodsadzonych od matki cieląt, jagniąt, kóz i źrebiąt miałby zostać ograniczony do ośmiu godzin. Jeżeli w środku transportu zapewnione jest karmienie mlekiem lub preparatami mlekozastępczymi, można je przewozić przez dziewięć godzin. Po godzinnej przerwie przejazd jest dozwolony przez kolejne dziewięć godzin. Młode zwierzęta muszą być karmione co dziewięć godzin. Według Agra Facts droga morska nie wlicza się do czasu transportu. Specjalne przepisy dotyczą transportu w bardzo niskich lub wysokich temperaturach zewnętrznych.

Większa ochrona zwierząt 

 

W krajach docelowych, które są krajami trzecimi, powinny obowiązywać unijne standardy dotyczące transportu zwierząt, co należy zapewnić poprzez certyfikację i szkolenie personelu – podaje Agra Facts. Ponadto należy zwiększyć dobrostan zwierząt poprzez zapewnienie im większej przestrzeni podczas transportu.

 

Zgodnie z propozycją Komisji, zwierzęta należy kontrolować co 4,5 godziny. Jeżeli zwierzęta są transportowane statkiem, urzędnik ds. dobrostanu zwierząt posiadający odpowiednie certyfikaty specjalistyczne musi sprawdzać dobrostan zwierząt co najmniej dwa razy dziennie. Należy również zgłaszać właściwym władzom zdarzenia, które mogą wyrządzić krzywdę zwierzętom podczas transportu.

 

Transport zwierząt spadnie

 

Okres przejściowy powinien wynosić pięć lat w odniesieniu do czasu transportu, zapotrzebowania na przestrzeń i wprowadzenia śledzenia w czasie rzeczywistym za pośrednictwem systemu elektronicznego. Powinien również istnieć pięcioletni okres przejściowy w przypadku transportu nieodsadzonych od matki cieląt oraz trzy lata w przypadku transportu psów i kotów. Celem planowanych zmian jest m.in. stworzenie równych szans na rynku unijnym oraz realizacja części strategii „od pola do stołu”.

 

Planowane środki zostały już przeanalizowane w ocenie skutków. Autorzy oceny skutków spodziewali się między innymi niewielkiej poprawy w zakresie wpływu na środowisko i emisji gazów cieplarnianych, ponieważ ogólny poziom transportu zmniejszyłby się – pomimo częstszych przerw i większej przestrzeni dla zwierząt. 

 

 

Źródło: Agrarheute

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu