kojs

skiba

CenyRolnicze
10 maja 2024, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 3.9866 EUR EUR - 4.2979 GBP GBP - 4.9961 DKK DKK - 0.5761
Archiwum


10.05.2024 13:19 DRÓB, cena tuszki hurt: 7,80-8,70 zł/kg, średnia: 8,18 zł/kg (na podstawie informacji z 12 ubojni)

10.05.2024 MATIF: pszenica MAJ24: 211,75 (-1,63%), kukurydza CZE24: 207,75 (+2,47%), rzepak SIE24: 482,00 (+1,31%)

07.05.2024 SPRZEDAM 40 JAŁÓWEK, mięsny, 750 kg, wielkopolskie, wrzesiński, 62-310, tel.: 504 288 074

07.05.2024 SPRZEDAM 30 BYKÓW, mieszaniec, 790 kg, wielkopolskie, wolsztyński, 64-212, tel.: 533 184 906

07.05.2024 SPRZEDAM 11 KRÓW, 750 kg, wielkopolskie, wrzesiński, 62-310, tel.: 504 288 074

07.05.2024 SPRZEDAM 35 T ŻYTA KONS., trans. firmowy, mazowieckie, garwoliński, 08-480, tel.: 509 221 042

Sprzedam polskiego warchlaka-500/1000szt, waga 30kg, zaszczepione, transport, kredytownie. Tel 500 072 455, 504 177 184

06.05.2024 SPRZEDAM 11 BYKÓW, mięsny, 850 kg, łódzkie, piotrkowski, 97-320, tel.: 503 504 600

Dodaj komunikat

agrifirm

agrifirm

To wydarzyło się naprawdę - uważaj na drodze

Hanna Krugiełka
wypadek, ciągnik, zderzenie, ursus

Nie po raz pierwszy okazuje się, że życie pisze scenariusze znacznie bardziej zaskakujące i bardziej dramatyczne niż nawet najlepsze i wciągające widza filmy akcji. Sprawa pewnego wypadku na drodze powoduje duże emocje i dreszcze wśród osób, które ją poznają. Wypadek na drodze, dwa samochody i traktor. Przerażające ofiary i sprawa ciągnąca się latami w sądach różnej instancji. Co się wydarzyło? Jak do tego doszło? Czy można było uniknąć utraty życia, wielkiego uszczerbku na zdrowiu?

 

Zimowy wieczór i dwa samochody na drodze. Fatalne w skutkach wydarzenie relacjonuje dla Cen Rolniczych biegły sądowy Wojciech Krugiełka, specjalista od rozwiązania tej trudnej sprawy:

 

- Zdarzenie miało miejsce kilka lat temu na drodze nr 241, prowadzącej z Kcyni w kierunku Wągrowca. W wypadku brały udział dwie młode kobiety jadące drogą publiczną samochodem marki Matiz. Temperatura powietrza wynosiła około 00 C. Była noc. W wyniku nie utrzymania odpowiedniej prędkości wjechały na pole. Miały kłopot z wyjazdem, dlatego udały się po pomoc do najbliższego gospodarstwa i poprosiły rolnika, aby pomógł im wyciągnąć samochód z powrotem na drogę. Gospodarz zgodził się na udzielenie pomocy i przyjechał ciągnikiem na pole z linką stalową, którą zaczepił o Matiza i wyciągnął samochód na drogę.  Matiz był ustawiony poprzecznie w stosunku do osi jezdni, a ciągnik stał równolegle do jej krawędzi na środku jedni. Z przeciwnego kierunku do przodu ciągnika nadjechał samochód marki Opel. Kierujący tym samochodem z daleka widział światła na drodze, bo był to jej prosty odcinek. Gdy nieco się zbliżył, to zorientował się, że to ciągnik, gdyż jego światła były umieszczone blisko siebie i stosunkowo wysoko nad jezdnią. Gdy zbliżył się jeszcze bardziej nagle dotarło do niego, że ciągnik ten stoi, a nie jedzie środkiem jezdni. Był zaskoczony zaistniała sytuacją i aby uniknąć zderzenia z ciągnikiem prawymi kołami zjechał na pobocze, nie wiedząc, ze ciągnik był połączony stalową linką z wyciągniętym Matizem. Opel zjeżdżając na pobocze zaczepił o stalową linkę, naciągając ją bardzo mocno i stalowa linka o średnicy 8 mm zerwała się.  Naciągnięta i gwałtownie rozerwana linka uderzyła w nogę traktorzysty, który wyszedł z ciągnika, żeby odłączyć Matiza.  Światła Matiza nie były widoczne, ponieważ stał w poprzek drogi, a ciągnik nie miał włączonych świateł awaryjnych. Po wjechaniu na pobocze przez Opla linka odrzuciła go na nie jeszcze bardziej i tam uderzył w jedną z młodych kobiet, która znajdowała się za poboczem załatwiając potrzeby fizjologiczne. W wyniku uderzenia przez Opla kobieta zginęła na miejscu.

 

wypadek samochod krugielka cenyrolnicze pl

 

Zapytaliśmy biegłego czy można było uniknąć tak strasznego w skutkach wypadku. - Tego zdarzenia można było uniknąć w bardzo prosty sposób: ciągnik powinien mieć załączone światła awaryjne. Stał na środku drogi, w ograniczonych warunkach widoczności i to co było za nim było całkowicie niewidoczne dla nadjeżdżających z przeciwnego kierunku - pada odpowiedź.

 

Co zatem o użyciu świateł awaryjnych mówi „Prawo o ruchu drogowym”?

 

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. „Prawo o ruchu drogowym” nazywana „Kodeksem drogowym”  zawiera cały artykuł poświęcony obowiązkowi sygnalizowania postoju pojazdu lub przyczepy. Przestrzeganie zasad ruchu drogowego pozwala na uniknięcie większości wypadków i kolizji na drodze. Dlatego poniżej przypominamy przepis odnoszący się do opisanego wypadku.

 

Art. 50. Prawa o ruchu drogowym

Obowiązek sygnalizowania postoju pojazdu lub przyczepy

1.

Kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku:

1)

na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku;

2) na pozostałych drogach twardych:
a) poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
b) na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.

2.

Postój pojazdu, o którym mowa w ust. 1, należy sygnalizować w sposób następujący:

1)

na autostradzie lub drodze ekspresowej - przez:
a) włączenie świateł awaryjnych pojazdu, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne,
b) umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojazdem; trójkąt ten umieszcza się na jezdni lub poboczu, odpowiednio do miejsca unieruchomienia pojazdu;

2)

na pozostałych drogach:
a) poza obszarem zabudowanym - przez umieszczenie w odległości 30-50 m za pojazdem ostrzegawczego trójkąta odblaskowego i włączenie świateł awaryjnych; w razie gdy pojazd nie jest wyposażony w światła awaryjne, należy włączyć światła pozycyjne,
b) na obszarze zabudowanym - przez włączenie świateł awaryjnych, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne i umieścić ostrzegawczy trójkąt odblaskowy za pojazdem lub na nim, na wysokości nie większej niż 1 m.

3.

Sygnalizowanie, o którym mowa w ust. 1 i 2, obowiązuje przez cały czas postoju pojazdu.

 

wypadek 2 krugielka cenyrolnicze pl

 

Należy też przypomnieć 3. art. „Kodeksu drogowego”:

Art. 3. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga – szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie.

 

Z widocznością na drodze związany jest również art. Art. 19. „Kodeksu drogowego”, mówiący o tym, że:

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.

 

Wypadki i kolizje drogowe zdarzały się już od czasu powstania pierwszych samochodów, zdarzają się i z pewnością będą się zdarzać. Można jednak wpłynąć na zredukowanie ich liczby np.  poprzez zaprzestanie brawury na drogach, umiejętność przewidywania sytuacji, znajomość i przestrzeganie przepisów, dbanie o stan techniczny pojazdu.

 

Bądźmy ostrożni na drogach i poza nimi!

Hanna Krugiełka
Autor: Hanna Krugiełka
Hanna Krugiełka - absolwentka Akademii Rolniczej w Poznaniu, kilkuletni pracownik jednostek państwowych związanych z rolnictwem. Entuzjastka rolnictwa ekologicznego, miłośniczka przyrody. Pasjonatka sztuki słowa i praktykująca ją w różnych dziedzinach..

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.   Wszystkie artykuły autora
Najnowsze artykuły autora:

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu