kojs

kojs

CenyRolnicze
05 lipca 2024, Piątek.
Kursy walut wg NBP: USD USD - 3.9581 EUR EUR - 4.2858 GBP GBP - 5.0582 DKK DKK - 0.5746
Archiwum


06.07.2024 KUPIĘ 15 BYCZKÓW, mieszaniec, 100 kg+, kujawsko-pomorskie, inowrocławski, 88-160, tel.: 517 079 795

05.07.2024 13:53 DRÓB, cena tuszki hurt: 8,30-9,30 zł/kg, średnia: 8,62 zł/kg (na podstawie informacji z 11 ubojni)

05.07.2024 MATIF: pszenica WRZ24: 228,25 (+1,22%), kukurydza SIE24: 215,00 (+1,90%), rzepak SIE24: 508,25 (+1,50%)

05.07.2024 SPRZEDAM 27 BYKÓW, mieszaniec, 700 kg, wielkopolskie, poznański, 62-060, tel.: 691 232 355

02.07.2024 SPRZEDAM 50 T ŁUBINU WĄSKOLISTNEGO, trans. firmowy, zachodniopomorskie, szczecinecki, 78-460, tel.: 604 387

01.07.2024 SPRZEDAM 290 TUCZNIKÓW, 132 kg, 59%, mazowieckie, białobrzeski, 26-807, tel.: 793 005 905

01.07.2024 SPRZEDAM 3300 TUCZNIKÓW, 125 kg, 60%, wielkopolskie, rawicki, 63-930, tel.: 669 965 997

Dodaj komunikat

kowalczyk

kowalczyk

Realizowany będzie interes polski czy niemiecki? Ciąg dalszy obaw o elewator Andreas w Szczecinie

Redakcja
port Szczecin, zboże, przeładunek

- Czy ministerstwo dostrzega zagrożenia dla polskiego rolnictwa i ryzyko, iż niemiecki port Mukran może przejąć rolę Polski w dystrybucji zboża? Jakie byłyby tego konsekwencje dla polskiej dystrybucji? – pytają w interpelacji poselskiej Anna Gembicka i Jarosław Sachajko.

- Jak dowiadujemy się z mediów, elewator zbożowy Andreas w Porcie Szczecin ma zostać sprzedany i wycofany z eksploatacji. Zakupić go planuje amerykańska firma, producent klejów, która chce zlikwidować ów bardzo dobrze prosperujący terminal do przeładunku zbóż i na jego terenie przechowywać składniki do produkcji klejów, w tym niezwykle szkodliwy mocznik – czytamy w interpelacji posłów Gembickiej i Sachajko, która została skierowana do ministra rolnictwa.

 

 

Wg tych parlamentarzystów, omawiany terminal ma duże znaczenie dla eksportu polskich zbóż. Przytaczane dane mówią o tym, iż Andreas rocznie przeładowuje ok. 650 tys. ton zbóż i pasz, z tego ok. 500 tys. ton zbóż. W skali roku te 650 tys. przeładowanych ton to około 6 proc. przeładunków. Co istotne, lokalizacja terminalu Andreas jest niezwykle korzystna dla rolników pochodzących z zachodniopomorskiego oraz województw ościennych. - Ci rolnicy mogą bowiem swoje plony odwieźć właśnie do terminalu w Szczecinie, co dotychczas robili. Co się zatem stanie, jeśli szczeciński terminal zostanie zlikwidowany? – pytają posłowie.

 

Jak czytamy dalej, prawdopodobnie po zamknięciu terminala w Szczecinie polscy rolnicy będą zmuszeni wozić swoje zboże do Niemiec do najbliższego portu Mukran, bo to najbliższa lokalizacja, wożenie zboża do odleglejszych terminali po prostu się nie opłaca. Elewator Andreas przez wiele lat służył rolnikom, znajdując się w dogodnej odległości, stwarzał możliwość sprzedaży i zarobku.

 

Jak podkreślają posłowie, uzasadniony niepokój wśród producentów zbóż wzbudza fakt, iż terminal Andreas w Szczecinie jest już trzecim, którego przyszłość jest bardzo niepewna. W niedawnym bowiem czasie został unieważniony wynik przetargu na terminal zbożowy w Gdyni, zaś przetarg na terminal w Gdańsku został odwołany bez podania przyczyn.

 

- Jakie znaczenie dla Skarbu Państwa ma elewator zbożowy Andreas w Porcie Szczecin? Jakie są roczne wpływy do Skarbu Państwa? – dopytują w interpelacji Sachajko i Gembicka. Jak dotychczas ministerstwo nie odpowiedziało na to wystąpienie, które datowane jest na 24 czerwca br.

 

Loading comments...
Wiadomość z kategorii:

Obserwuj nas w Google News 

i czytaj materiały szybciej niż inni

Google Icons 16 512

Dołącz teraz

POLECAMY


Copyright © CenyRolnicze 2021. All rights reserved | Polityka prywatności i plików cookies | Regulamin serwisu